اخبار و مقالات, مجله آموزشی, وبلاگ

درجه بندی روغن های موتور , نحوه تقسیم بندی روغن های موتور و ویژگی های آنها

درجه بندی روغن های موتور

درجه بندی روغن های موتور

تقسیم بندی روغن های موتور

روغن های موتور از نظر گرانروی به دسته های مختلفی تقسیم بندی میشوند که ما در این مقاله به دسته های مختلف این روغن ها و نحوه تقسیم بندی و ویژگی های این روغن ها میپردازیم و امیدواریم این مقاله برای شما عزیزان مفید باشد.

درجه بندی روغن موتور

روغن های موتور از نظر گرانروی به دو دسته تک درجه ای مانند روغن های 10 ، 30 ، SAE40  و روغن های چند درجه ای تقسیم بندی می شوند. در دسته دوم روغن هایی مانند 10 W 30  و SAE 20 W 50  قرار میگیرند که به روغن های اتوماتیک یا چهارفصل  مشهور هستند. درجه SAE  روغن با دوعدد و حرف W (مخفف کلمه WINTER= زمستان ) نشان داده می شوند.

عدد سمت چپ W معیاری از گرانروی روغن در دمای پایین و عدد سمت راست ، گرانروی در دمای بالا را نشان می دهد. این نوع روغن ها به دلیل داشتن مواد افزودنی خاص در سرما یعنی به هنگام استارت موتور ، مانند روغن سبک ( مثلا SAE 10  یا SAE 20 ( هستند. به همین دلیل موتور خودرو به وسیله آنها به راحتی روشن می شود و روغن به سرعت به تمام قسمت های موتور می رسد و روغن کاری قطعات را به خوبی انجام می دهد. ضمنا با گرم شدن موتور افت گرانروی روغن ، کمتر از افت گرانروی روغن های تک درجه ای (SAE 30  یا SAE 50  ) خواهد بود . به این ترتیب حتی در گرم ترین شرایط لایه ای از روغن ( روغن چند درجه ای ) بین قطعات باقی می ماند و به خوبی آنها را از یکدیگر جدا نگه میدارد. در مجموع می توان گفت که محدوده دمایی کاربرد روغن های چند درجه ای وسیع تر است.

 

با توجه به اینکه 80 درصد ساییدگی قطعات متحرک موتور در مرحله استارت یعنی در مرحله ای که معمولا موتور سرد است ، رخ می‌ دهد ، روانکاری قطعات بسیار مهم و ضروری است ، بنابراین بهتر است از روغن های چند درجه ای که در سرما گرانروی پایینی دارند ، استفاده شود.

 

درجه بندی روغن های موتور

نمودار بالا گرانروی دو نوع روغن تک درجه ای (مونوگرید) و روغن چند درجه ای (مالتی گرید) 40-W 15 SAE را در دماهای مختلف نشان می‌ دهد. به طوری که ملاحظه می‌ شود یک روغن چند درجه ای (مالتی گرید) در دماهای بالا ویژگی های روغن 40 SAE و در دمای پایین ویژگی های روغن W15 SAE را دارد و همچنین مشخص می‌ شود که روغن چند درجه ای تغییرات گرانروی کمی‌ نسبت به تغییرات دما دارد (قابلیت مصرف در همه فصول)

 

الف ) طبقه بندی روغن های موتور برحسب گرانروی

 

درجه بندی SAE:

 

انجمن مهندسین خودروی آمریکا (SAE)، اساس طبقه بندی روغن های موتور را به دلیل اهمیت گرانروی، این ویژگی بنا نهاده است به طوریکه در این سیستم دو گروه از درجه های گرانروی تعریف می‌ شوند.

یک گروه حرف Winter= W (روغن های چند درجه ای) دارد و گروه دیگر بدون حرف W  است (روغن های تک درجه ای) درجه های دار ای حرف W معرف گرانروی روغن در زمستان یعنی متناسب بودن آن برای کار در فصول سرد سال و قابلیت روغن برای پمپ شدن در دمای پایین است.

 

 

طبقه بندی گرانروی روغن های موتور

 

 

ب) طبقه بندی براساس سطوح کیفیت روغن های موتور

 

طبقه بندی انجمن نفت آمریکا API

 

انجمن نفت آمریکا (American Petroleum Institute) کیفیت روغن های موتور را در دو گروه دسته بندی نموده است.

1- روغن های موتور برای خودروهای بنزینی که برای هر سطح کیفیت با دو حروف معرفی می‌ شوند. حرف اول S به Service Station یعنی ایستگاه های تعویض روغن، گاراژها و بنگاه های فروش خودروها اشاره دارد و حرف دوم که با یکی از حروف الفبای انگلیسی از A تا N (سطح کیفیت فعلی) مشخص شده است.

2- روغن های موتور برای خودروها و دستگاه های دیزلی که با حرف c مخفف کلمه Commercial (وسایل نقلیه تجاری، کشاورزی و ناوگان حمل و نقل) و یکی از حروف الفبای انگلیسی از A تا J (سطح کیفیت فعلی) به همراه اعدادی که بعد از حرف C نوشته می‌ شود، مشخص شده است.

 

 

طبقه بندی انجمن آمریکا

 

امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *